سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی روی خط تعادل

درونی کردن صفات

    نظر

تغییر دادن خلق و خو بعد از دورانی که خلق و خو درونی می‌شود یکی از سخت‌ترین کارهاست. بهترین دوره برای یادگیری خصلتی همان دوره کودکی است. همه عادتها و خصلتهایی که در دوران کودکی یاد می‌گیریم در دوران نوجوانی با تمرین و تکرار درونیشان می‌کنیم و بعد از آن دیگر آنقدر آن خلق و خو را باور می‌کنیم که عوض کردن اگر نخواهم بگویم غیرممکن بلکه سخت است. 

برای تغییر صفتی و درونی کردن صفتی جدید راههای زیادی وجود دارد که به بعضی از آنها در نوشته‌هایم اشاره کرده‌ام.

پذیرفتن صفاتمان و دیدن جنبه‌های مثبتی که همان صفات منفی برایمان به ارمغان آورده‌اند راه حلی است که در واقع با آشتی با صفات ناپسندمان آن را تغییر می‌دهیم. پذیرفتن صفات منفی به معنی تایید آنها نیست بلکه راه حلی است که از تنفر و انزجار دوری کنیم و بعد در آرامش آن را با صفات بهتر جایگزین کنیم.

روش دیگر شناختن ریشه‌های صفات منفی و بعد دنبال راه حل گشتن است. یعنی اول همه جنبه‌های صفات منفیمان را بشناسیم و بعد با تمرین و با جایگزین کردن رفتار جدید آن را برطرف کنیم.

این روشها را بارها نوشته‌ام اما روش جدید درونی کردن صفت از طریق ساختن پشتوانه است. اولا باید یک هفته برای خودمان وقت بگذاریم و لیست صفات بدی را که از آنها به ستوه آمده‌ایم بنویسیم. بعد باید بنویسیم اگر این صفات را نمی‌خواهیم چه چیز را می‌خواهیم.

مثلا من می‌نویسم من بی‌حوصله و عصبانی هستم اما از این صفات خسته شده‌ام. به جایش می‌خواهم آرام باشم و با حوصله. در برابر سر و صدای دخترم از کوره درنروم. در برابر توقعات افراد خانواده‌ام صبر و حوصله به خرج بدهم و یادم بماند که آنها عزیزترین آدمهای دنیا برای من هستند. 

بعد باید باورمان را تغییر بدهیم. یعنی اگر سعی می‌کنیم صفتی را تغییر بدهیم اما خسته و فرسوده می‌شویم و آن صفت به این آسانیها از بین نمی‌رود به خاطر این است که به آن صفت سخت چسبیده‌ایم و باور کرده‌ایم. حال برای اینکه صفت جدید و جایگزین را باور کنیم باید برای آن پشتوانه بسازیم. 

مثلا من قبول می‌کنم که با حوصله هستم و آرامم. اولا سعی می‌کنم در زندگیم مثالهایی از این مورد را پیدا کنم و به آن توجه کنم. مثلا من وقتی همسایه‌ام حرف می‌زند حتی اگر از موضوع خوشم نیاید صبر می‌کنم. یا مثلا من در برابر مهمانها هیچ وقت عصبانی نمی‌شوم و آرام هستم. و...

سعی می کنم لیستم را بزرگ کنم تا بتوانم باورکنم این توانایی را دارم اما همه جا به کار نمی‌گیرم. بعد برای خودم پشتوانه درست کنم مثلا می گویم من باحوصله هستم و هر شب برای دخترم با حوصله کتاب می‌خوانم. بعد سعی می‌کنم این کار را دنبال کنم و ادامه بدهم.

این روش جدیدی است که من دنبال می‌کنم امیدوارم برای همه کسانی که خواستار تغییر صفات بد خود هستند مورد استفاده باشد.