سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی روی خط تعادل

نتیجه گیری کنترل عصبانیت با جدول

    نظر

یک هفته‌ای از درست کردن جدول و نمره دادن به خودم گذشته، دیدم نتیجه خیلی رضایت بخشه. البته نه به این معنا که من دیگه بیخود عصبانی نمی‌شم نه خیر (هنوز خیلی کار دارم) بلکه برای من که بی اغراق روزی پنج وعده تا مرز سکته عصبانی می‌شدم، عصبانی از خواب بیدار می‌شدم، عصبانی غذا درست می‌کردم، با بچه و شوهرم عصبانی بودم و غیره حالا انگار معجزه شده باشه، تعداد عصبانیتم از یکی دو مورد در بعضی روزها و خیلی کوتاه تجاوز نکرده. در ضمن کیفیت عصبانی شدنم هم عوض شده یعنی حرف زشت که عبارت بود از بی ادب ، بی‌تربیت، بی عقل، نفهم بی‌شعور تقریبا نزدم( دو  سه بار گفتم بی عقل) . طولش هم کوتاه تر شده و از پنج دقیقه عصبانیت و نیم تا یک ساعت غرغرو تهدید و سرزنش به یکی دو دقیقه عصبانیت و سکوت تغییر کرده. در ضمن خیلی زودتر به حال آرامش برمی‌گردم و همه روزم خراب نمی‌شه.

خیلی کمتر غر می‌زنم و تقریبا از روی عادت غر می‌زنم و تا حواسم جمع میشه بلافاصه قطعش می‌کنم. یعنی دیگه مثل سابق نیست که تا چیزی ناراحتم می‌کرد شروع می‌کردم به غرغر کردن و تمام روز غر می‌زدم .

بیشترین ستونی که قرمز خورده رفتار خشن هستش که مثلا با تندی (بی توجهی) موهای دخترم را شونه کردم و دردش گرفته یا وقتی عصبانی شدم دستش را کشیدم و بازوش رو فشار دادم یا با تندی از آشپزخونه بردمش بیرون تا صدای گریه شو نشنوم. یا عصبانی و تند با همسرم حرف زدم.

سه مورد زیر در جدول جلوش سفید بود یعنی اصلا انجامش ندادم.

 

 

مقایسه کردن

قضاوت نادرست

ایجاد اضطراب مخصوصاً موقع خروج از خانه

به هر حال با اینکه هنوز عصبانیت بیجا اینجا هست و ناپدید نشده اما به بند کشیده شده و قابل کنترل شده. من به رفتارم توجه می‌کنم و هر شب برای علامت زدن در جدولم باز هم یک بار دیگر روزم  را مرور می‌کنم. با توجه به جدولم متوجه شدم یکی دو روزی هست که عصبانی تر هستم. پس بیشتر حواسم را جمع می‌کنم بیشتر تمرین آرام بودن می‌کنم تا این روزهایی که حساس‌تر هستم بگذرند و من باز شرمنده رفتارم نشم.

برای هفت روز آینده تصمیم دارم روی رفتار تند و خشنم تمرکز کنم یعنی همه موارد جدول همون هست اما کنترل رفتار خشن که بیشتر قرمز خورده بود را بیشتر مد نظر قرار می‌دم.