سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی روی خط تعادل

پنجم

    نظر

دل مومن جای خداست.

هر چند وقت یک بار برای اینکه ببینم در چه حالی هستم و اوضاعم چطوره، یک نگاهی به دلم می اندازم. یک خانه تکانی حسابی می کنم. زود به زود که این کار را انجام بدهم چندان سخت نیست. از کسی رنجشی داشته باشم و بخواهد کهنه بشود اجازه نمی دهم. با خودم می گویم دل آدم جای خداست حیف نیست برای خدا شریکی به بی ارزشی کینه قائل باشم. اگر نگران چیزی باشم به خودم نهیب می زنم در یک اقلیم دو پادشاه نمی گنجند وقتی خدا هست آیا می شود نگران بود. اگر خوشحال نباشم می گردم دنبال علتش باز می بینم با وجود خدا هیچ غمی نمی تواند دوام بیاورد. از خود او کمک می خواهم دلم را شاد کند و غم و اندوهم را برطرف کند. برخودش توکل می کنم. گاهی زود پاکسازی تمام می شود گاهی چند روزی طول می کشد. وقتی که طولانی می شود سعی میکنم ارتباطم را با خدا قطع نکنم. مثلا اگر اندوهی باشد که از بین نرود دائما با خدا راز و نیاز می کنم. بهترین و تواناترین دوستی که می شود پیش او رفت و کمک خواست. آنقدر خواهش و تمنا می کنم تا خودش راهی برایم باز کند. تمرین شکیبایی می کنم. هر لحظه سعی می کنم در دلم جا را فقط برای خدا باز کنم. سخت و آسان بودنش به درجه ایمان آدم به خدا است. اما حتی اگر ایمان ضعیف باشد با تمرین قوی می شود. اگر اولش سخت باشد با تمرین کم کم آسان می شود. اگر اولش شک و تردید باشد با ادامه دادن مسیر و سعی و بردباری حتما کم کم شکها می رود . مهم نیست در چه مرحله ای باشم و چقدر سخت باشد، مهم این است که در مسیر درست باشم که حتما کم کم چراغهای روشن بر سر راه پدیدار می شوند. هیچ کس از رفتن در مسیر درست ضرر نکرده.

همین منی که اینجا هستم ایمان آنچنان قوی ندارم که اجازه ندهم هیچ ترس و غمی در دلم وارد شود اما به خودم نهیب می زنم دلیل نمی شود حالا که غم و ترس آمده که بماند من قوی نباشم من دستم را به سوی خدا دراز نکنم و کمک نخواهم. دلیل نمی شود تمرین خوب زندگی کردن نکنم. مگر نه اینکه همه این ترسها و غمها و هر چیزی از این دست امتحان الهی است برای اینکه قلب آدم به خداوند نزدیک بشه پس از چه بترسم.

در هر صورت نگران بودن، کینه داشتن، غمگین بودن هیچ کدام به نفع سلامت روح و روان نیست. بدن هوشمند است و هر بار که در این حالتها هستیم می بینیم آژیر می کشد که راه غم و کینه و نگرانی راه درستی نیست.

با خودم می گویم یک عمر در جاده نادرست راندم و به نتیجه نرسیدم یک بار هم در جاده درست برانم.