سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی روی خط تعادل

چگونه با یک آدم عصبانی رفتار کنیم؟

    نظر

در این وبلاگ خیلی درباره راههای غلبه بر عصبانیت نوشته‌ام اما در مورد اینکه چطور با یک آدم عصبانی برخورد کنیم ننوشته‌ام. به نظر من در مواجهه با یک آدم عصبانی  دو راه حل کوتاه مدت و دراز مدت را می‌شود به کار برد.

راه حل کوتاه مدت:

1. باید سکوت کرد. اگر واقعا قصد کمک به یک فرد عصبانی را دارید باید سکوت کنید. این سکوت به معنای تسلیم شدن نیست. تنها به خاطر آرام کردن جو متشنج است.

2. بعد از اینکه جو آرام شد با آرامی و بدون لحنی کنایه‌آمیز از آن شخص بخواهید به کارش فکر کند و حتما بگویید که ناراحت شده‌اید. مسلما این روش معجزه نمی‌کند و خشم یک آدم عصبانی یکباره از بین نمی‌رود. اما همین روش را ادامه بدهید. دیر یا زود اولین تلنگرها در شخص عصبانی زده می‌شود و حداقل به آن فکر می‌کند. باید حتما برای فرد عصبانی توضیح بدهید که در برابر عصبانیتش چقدر ناراحت می‌شوید همه حسهایتان را توضیح بدهید. اینکه می‌ترسید، تپش قلب می‌گیرید، دستپاچه می‌شوید، اعتماد به نفستان کم می‌شود.

یادآوری می‌کنم اینها به قصد ایجاد عذاب وجدان در شخص عصبانی نیست بنابراین سعی کنید حالاتتان را مانند یک قربانی توضیح ندهید و فرد عصبانی را مثل یک جانی ترسیم نکنید. اگر چنین باشد به عصبانیت عذاب وجدان و سرخوردگی هم اضافه می‌شود و چیزی درست نمی‌شود. برعکس، بگویید دوست ندارید او را در حالت عصبانی ببینید. با همدلی بگویید دنبال راه حل هستید نه محاکمه. صفات مثبتش را یادآوری کنید و بگویید خوب است آرام بودن را هم به بقیه صفات خوبش اضافه کند.

راه حل دراز مدت:

1. به حساسیتهای فرد عصبانی تا حد امکان احترام بگذارید. یک فرد عصبانی شاید به خیلی چیزها حساس باشد، حساسیتی که شاید در خود شما و خیلیهای دیگر نباشد. مثلا موقع خواب دوست نداشته باشد صدای بچه بیاید، موقع مطالعه تلویزیون روشن نباشد، یا حتی صدای بوق ماشین نیاید! تا جایی که در اختیار شماست کمکش کنید. این کار را باید آشکارا انجام بدهید. مثلا تاکید کنید چون استراحت می‌کند بچه را سرگرم می‌کنید که سر و صدا نکند. یا از او بخواهید برای ساعاتی که نیاز به سکوت دارد برنامه ریزی کند و شما را در جریان بگذارد تا بتوانید کمکش کنید و حتی الامکان سکوت و آرامش را فراهم کنید.

2. در برابر فرد عصبانی نقش برده مظلوم را بازی نکنید. حق و حقوق خودتان را مشخص کنید. خیلی از آدمهای عصبانی فقط خشم خود را بر سر آدمهای مظلوم خالی می‌کنند. آدمهایی که راه دفاع کردن از خودشان را یا اصلا بلد نیستند یا بد بلدند. در کنار صبر و سکوت باید منطقی باشید و اجازه ندهید فرد عصبانی حرمتها را زیر پا بگذارد. بعد از فروکش کردن خشمش حتما موکد و جدی بگویید رفتارش را نپسندید و حق نداشته چنین کند. ناراحتی خودتان را نشان بدهید، سرسنگین برخورد کنید.