سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی روی خط تعادل

مدیریت عصبانیت در زمان خستگی

    نظر

این نوشته که تجربیات یک زن است شاید بیشتر برای خانمها و مخصوصا مادرها مناسب باشد. همانطور که قبلا نوشتم همه ما در روز مسئولیتهای زیادی داریم که تکرار هر روزه آنها باعث خستگی و دلزدگی ما می‌شود. در اکثر مواقع در حقیقت دلزدگی و بی‌حوصلگی باعث خستگی می‌شوند. اگر نگران عصبانی شدن خود هستید باید حتما برنامه‌ریزی جداگانه‌ای برای مواقع خستگی داشته باشید. نکته مهم‌تر این است که چطور کاری کنیم مسئولیت‌های ما باعث خستگی نشوند و از انجام آنها لذت ببریم اما مهمتر از آن این است که بدانیم در زندگی باید مسئولیتها تا جایی که امکان دارد تقسیم بشود. باید مطمئن بشویم که کارهای ما بیش از توان ما نیست.

همینطور باید بدانیم به هر حال هر کار تکراری ملال و دلزدگی می‌آورد فرقی نمی‌کند شستن ظرف باشد یا اتو کردن یا حتی نگهداری از فرزند دلبند خود. علت دلزدگی تنها تکرار نیست بلکه کمرنگ شدن انگیزه و خستگی همه دست به دست هم می‌دهند تا از انجام کاری لذت نبریم.

راه حل های من برای موقعیت‌های خسته‌کننده

1- درون خود را آرام می‌کنم.

با خودم حرف می‌زنم و می‌گویم که آرام باشم. به خودم قول می‌دهم دنبال راهی بگردم که کمتر خسته بشوم. با خودم جمله‌های مثبت و پرانرژی را تکرار می‌کنم. من از اینکه کارهایم به زودی تمام می‌شوند خوشحالم. من مسئولیت‌هایم را به بهترین نحو به پایان می‌رسانم.

2- با خودم مهربان هستم.

خودم را به خاطر مسئولیتهای زیادم تحسین می‌کنم. به خاطر کارهایی که هر روز به نحو احسن انجام می‌دهم. کارها را یکی یکی مرور می‌کنم و به خودم دلگرمی می دهم که من آدم قوی هستم و از پس همه آنها بر می آیم.

3- شکرگزاری می‌کنم

شکرگزاری از آنچه داریم کمک می کند از  نداشته‌هایمان دلسرد نشویم. شکرگزاری از نعمتهایی که داریم باعث می شود کمتر ناراضی باشیم و در شرایط سخت یادآوری لطف خداوند پشتوانه محکمی است.

2- برای خودم زنگ تفریح تعیین می‌کنم.

باید خوب به درون خودتان گوش کنید، ببینید از چه چیزی لذت می‌برید، چه چیز کوچکی می‌توانید به شما انرژی و نیروی تازه‌ای ببخشد. مثلا می‌توانید به خودتان وعده بدهید بعد از تمام شدن کارم نوبت زنگ تفریح است. منظور من از زنگ تفریح یک استراحت حداکثر نیم ساعته در فواصل کارهای خسته‌کننده است. هر کس زنگ تفریح خاص خودش را دارد، نگاه کردن تلویزیون، گوش دادن به یک موزیک ، خواندن چند صفحه از کتاب یا مجله، حل کردن جدول، خوردن چای، آب دادن به گلدان ها یا حتی حرف زدن با یک دوست.

3- به اطرافیانم یاد می دهم زنگ تفریح من را محترم بشمرند.

باید حریم‌های خودتان را به آرامی برای دیگران تبیین کنید. توضیح بدهید که کارهای شما تکراری و خسته‌کننده است و چقدر نیاز دارید که یک استراحت کوچک به خودتان بدهید . از آنها بخواهید در ساعت استراحتتان مزاحمتان نشوند. اگر بچه کوچک دارید ساعت استراحتتان را با خواب او تنظیم کنید و اگر بچه شما بزرگتر است اما نیاز به مراقبت دائمی شما دارد ، در ساعتی که استراحت می‌کنید او را هم با چیزی مثل نقاشی یا تلویزیون سرگرم کنید.

4- در طول هفته حتما کاری را فقط برای خودتان انجام بدهید.

برای خودتان غذایی را که دوست دارید بپزید. برای خودتان خریدهای کوچک انجام بدهید. برای پوست، موها و ناخنهایتان وقت بگذارید.

نتیجه گیری: اگر در شرایط خستگی بیشتر به درون خودمان توجه کنیم و حواسمان به خستگی خودمان باشد تحمل آن راحت تر می‌شود و آرامش درونی حفظ می‌شود. کسی که درون آرام‌تری دارد کمتر عصبانی می‌شود و در شرایط عصبانیت راحت‌تر خودش را کنترل می‌کند.